בשנים האחרונות נראה כי יותר ויותר עסקים בישראל מבינים את החשיבות של תהליכי מיתוג מקיפים ואת היתרונות של מיתוג עסקי מקצועי ויעיל באמת. למיתוג יש קשר ישיר למסר שהעסק משדר ללקוחות שלו וזה חלק מהליך השיווק של העסק, ולכן יש צורך לרענן ולעדכן אותו מדי פעם. חלק מהעסקים לא עושים זאת, וזה עשוי בהחלט להשפיע על היכולת שלהם להישאר עדכניים ורלוונטיים. לתהליך החשוב הזה קוראים מיתוג מחדש, וזה הזמן להבין בדיוק במה מדובר, מתי כדאי לעשות את זה ומה היתרונות בכך.
מיתוג עסק
מיתוג באופן כללי זה תהליך שבו הופכים עסק שמוכר מוצרים או שירותים מסוימים למותג. כלומר – עסק חי שיש לו אופי, שפה משלו, ערכים בשמם, מטרות ברורות וקהל לקוחות שאליו הוא פונה בצורה ברורה. רבים טועים לחשוב כי מיתוג עסק קשור רק בעיצוב הלוגו או בבחירת הצבעים, אבל האמת היא שזה הרבה יותר מזה. מיתוג עסק זה תהליך כולל שיורד לקרביים של כל עסק, ממפה את היתרונות והחסרונות, מציב את המטרות בצורה ברורה, מספר את הסיפור של העסק ומבטא את הערכים בשמם הוא פועל.
מהו מיתוג מחדש?
מיתוג מחדש הוא בעצם תהליך שבו מרעננים את כל המיתוג של עסק מסוים. זה יכול להיות ריענון כולל ומקיף, כמעט כמו לבצע תהליך מיתוג מאפס, וזה יכול להיות גם ריענון חלקי כאשר מתייחסים באופן ספציפי לחלקים שרוצים לעדכן. תהליך המיתוג מחדש לוקח בחשבון את המותג כפי שהוא כיום, ובונה על בסיסו מיתוג חדש, עדכני ורלוונטי יותר לימים אלו.
מתי כדאי לעשות מיתוג מחדש?
כדאי לשקול תהליך של מיתוג מחדש בכל פעם שמרגישים שהמותג כבר לא מבטא בצורה טובה את המהות של העסק או את המטרות שלו. מומלץ בהחלט לעשות את זה בתהליך של פתיחת חברה לאחר פעילות כעוסק מורשה, אבל זה לא חייב להיות תמיד בנקודות האלו. מיתוג מחדש זה משהו שכדאי לעשות בכל אחד מהמקרים הבאים:
- כאשר המספרים מעידים על כך שהקידום והפרסום כבר לא יעילים.
- כשמרגישים שרבים מהלקוחות הפוטנציאליים שמתעניינים בשירותים ובמוצרים שלנו הם לא באמת קהל היעד אליו אנחנו מתחברים.
- כשהעסק גדל ומתרחב ומתחיל להציע שירותים ומוצרים נוספים שלא הוצעו בעבר.
- כאשר העסק הולך לכיוון אחר ומתחיל להציע שירותים או מוצרים אחרים לחלוטין.
- כאשר העסק רוצה להיפתח לקהלי יעד חדשים בהתאם לדרישות השוק והשינויים בו ובחברה.
מיתוג עסק מחדש הוא מעבר לשינוי הלוגו
את הנקודה הזו בהחלט חשוב לחדד, ויש להבין כי מיתוג מחדש הוא לא רק יצירה של לוגו חדש. למעשה, הלוגו החדש, לצד השפה העיצובית של המותג (שנראה באתר, בחנויות הפיזיות, על נכסים כמו רכבים ושלטי חוצות ואפילו בעיצוב של המוצר או בלבוש של העובדים), כל אלו הם השלב הסופי לאחר שמגדירים בבירור מהו המותג החדש. מיתוג מחדש הוא לא תהליך עיצוב אם כך, אלא שהעיצוב הוא בסך הכל שלב אחד בתהליך המיתוג מחדש. בסופו של דבר, לאחר תהליך מיתוג מחדש יעיל יש לעדכן ולרענן את כל הנכסים הדיגיטליים והפיזיים של העסק בהתאם למותג, לרבות המראה של חנויות ונכסים פיזיים, התאמה של תקנון אתר (וזה קריטי במיוחד גם מבחינה משפטית) ושינוי כולל של השפה המילולית והגרפית שבאמצעותה אנו פונים לציבור הרחב.
כיצד מתבצע תהליך של מיתוג מחדש?
מותג הוא כמו בנאדם, וכשאנו שואלים את עצמנו מהו המותג שלנו, אנחנו למעשה מנסים להבין איזה אדם עומד מולנו. האם הוא אדם צעיר, קליל ובעל חוש הומור? אולי זהו איש עסקים רציני שמבין בתחום ידע מקצועי בצורה מובחנת? אולי זוהי אישה אימהית שאוהבת לארח ולהכניס אורחים?
בתהליך של מיתוג מחדש יש למפות קודם כל את אופי המותג הקיים ולהבין מהם הדברים שאנו רוצים לשמר ומה יש לשנות. מכאן והלאה, עוד לפני שנתחיל ביצירת הנכסים המיתוגיים שלנו, חשוב למפות בצורה מדויקת את מצב העסק. מהן המטרות שלו? מהם האתגרים והאיומים? לאיזה קהל יעד הוא מכוון? מי הם קהלי היעד החדשים בתמונה? מה הסיפור שהעסק רוצה לספר לעולם? מהם הערכים שמובילים אותו? כאשר כל התשובות לשאלות הללו ברורות, אפשר להתחיל וליצור נכסים למותג לרבות לוגו, עיצוב לאתר, טקסטים חדשים, אלמנטים לפרסום וכן הלאה.
אז איך בעצם מיתוג מחדש יעזור לעסק שלי?
כשעסק או חברה מסוימת משנה כיוון עסקי, היא בדרך בוחרת בצעדים כמו שינוי שם חברה או שינוי של אופי הפעילות העסקית. עסקים שלא משכילים לרענן גם את המותג בשלב הזה עשויים לחוש ירידה משמעותית בהיקף הפעילות, וכתוצאה מכך לראות ירידה או אובדן רווחים. מיתוג מחדש יאפשר לנו לתווך שינויים ללקוחות הקיימים, ייתן לנו הזדמנות להגדיל את מאגר הלקוחות שלנו ולפנות ללקוחות פוטנציאליים שאליהם עד לא פנינו עד היום, וימצב את העסק שלנו כעדכני וחדשני יותר. צריך לזכור שבסופו של דבר, העולם משתנה כל הזמן, ועסקים שרוצים להצליח צריכים להשתנות בהתאם. מיתוג מחדש זו דרך יעילה לרענן את פניו של עסק, כך שיתאים למציאות הנוכחית שבה הוא מתקיים.
היתרונות הכי בולטים במיתוג עסק
- העסק מקבל רעננות והופך לעסק עכשווי וטרנדי.
- מתחילים לפעול מתוך אסטרטגיה ברורה וממוקדת כולל חזון החברה, ערכים, מטרות וסיפור מותג ברור.
- יחסי ציבור טובים יותר ובסופו של דבר יותר פניות מלקוחות פוטנציאליים.
- יותר קל לגייס עובדים. אנשים רוצים להגיע למקומות עדכניים, ומיתוג מחדש הופך את העסק לנחשק יותר בשוק העבודה.
- התאמה בין הפעילות של העסק למותג. כבר אין צורך לתווך את המציאות ללקוחות, שותפים או ספקים בהתאם למותג הישן אותו הם הכירו.
סיכום
אם גם אתם מרגישים שהעסק דורך במקום, שהוא גדל ומציע שירותים מקיפים יותר שלא היו קיימים עד היום, או שהוא מצטמצם וכבר לא יודע להציע את אותם הדברים שהוא ידע להציע בעבר והמותג כפי שהוא עכשיו פשוט לא מצליח לפנות לקהל הידע המתאים כראוי, יכול מאד להיות שהרעיון של מיתוג מחדש מתאים גם לכם. מומלץ בחום ללמוד עוד על הנושא, ובמידת הצורך לדאוג לתהליך מיתוג מחדש יעיל שיאפשר בידול סביב המותג וייצור את הבאזז לו אתם זקוקים.